Ja, er zijn uitzonderingen. Toch resulteert een gemotiveerde student over het algemeen gelijk aan een student die goede resultaten boekt. Geen motivatie zorgt voor uitstellen, een onplezierige uitstraling en uiteindelijk zelfs een ander toekomstperspectief. Toch is niet alle motivatie goed. Verkeerde motivatie kan uiteindelijk alsnog leiden tot ongewenste gedragingen en resultaten. Geen zorgen; je kunt deze motivatie veranderen.
Externe motivatie
Extern motivatie is motivatie die voortkomt uit angst voor straf of uit de verwachting van een beloning. Het krijgt dingen gedaan, resultaten worden geboekt, maar we willen niet dat studenten in deze sfeer blijven hangen. Wanneer een taak wordt uitgevoerd vanuit de plaats van externe motivatie, worden creativiteit en inspiratie verminderd. Bovendien, als een persoon de motivatie om een taak uit te voeren niet kan internaliseren, wordt hij of zij volledig afhankelijk van krachten van buitenaf om zichzelf tot actie aan te zetten.
Hoewel het verleidelijk is om leerlingen op een plaats te houden waar de opvoeder de absolute controle behoudt, is dit uiteindelijk schadelijk voor de ontwikkeling van autonomie en zelfregulerende motivatie van het individu. Als ouders wil je dus je kunt niet veilig houden, maar veerkrachtig, weerbaar en zelfstandig maken. Ook wordt soms het gedrag van het kind door de volwassene gestuurd, niet omdat hij wil dat de identiteit en de competentie van het kind worden bevestigd, maar omdat de student de reputatie van de volwassene hoog wil houden.
Interne motivatie
Het bovenstaande beeld schetst geen goed beeld van hoe men het wil hebben, kun je je zo voorstellen. Interne motivatie, ook wel intrinsieke motivatie genoemd is vele malen beter. Intrinsieke motivatie komt vanuit de student zélf. Omdat hij of zij iets wil, doet hij of zij het zus of zo. Dit resulteert in een plezierigere student om aan les te geven en uiteindelijk in dat veerkrachtige, weerbare en zelfstandige individu. Coaching onderwijs of didactisch coachen van een student kan hier enorm mee helpen. Coaches weten goed hoe deze intrinsieke motivatie naar boven gehaald wordt en hoe dit kan worden aangesloten op persoonlijke kwaliteiten.